Jumaat, 19 September 2014

Warna Warni Aidil Fitri Keluarga Habib Harris 2014

Program pertemuan keluarga Habib Harris kali ini merupakan kali ke-7 diadakan sempena sambutan Aidil Firi 2014. Ia menarik perhatian seorang wartawan akhbar tempatan, Mohd Nazib Macpee untuk membuat paparan di Utusan Borneo, dan tersiar pada hari Sabtu, 9 Ogos 2014.

Terlebih dahulu saya meminta maaf kepada sebahagian besar ahli keluarga Habib Harris, kerana gambar-gambar yang saya paparkan ini tidak lengkap. Kebetulan pula, pada malam tersebut saya agak keletihan (pada sebelah siangnya rumah terbuka raya di rumah kami), jadi saya hanya sempat merakam suasana yang berhampiran dengan saya sahaja. Pada ketika itu, saya tidak terfikir Pak Lin (Tuan Haji Mohd Indah Habib) selaku pengerusi penganjur berminat dengan cadangan saya untuk mendokumentasikan program keluarga ini. Belum pun acara berakhir, saya sudah tertidur (kerana si kecil Firdaus pun tidur) di rumah Pak Huda. Acara berakhir lebih kurang pukul 12.30 malam, dan ketika itu antara dengar dengan tidak Pak Farid (Encik Suami) memanggil saya, dan sayup-sayup kedengaran suara Pak Lin.... dah.. sudah, kalo Mak Farid tidur, biarlah. Saya memang dah tak boleh buka mata dan berharap pada masa yang lain dapat berbincang dengan Pak Lin. Cuma yang saya masih ingat pesanan Pak Lin ialah : Jangan lupa tuliskan Program Kasih Sayang dan Harmoni Sepanjang Hayat!

Syukur Alhamdulillah. Blog Keluarga Habib Harris : Kasih Sayang dan Harmoni Sepanjang Hayat ini saya dedikasikan buat semua ahli keluarga Habib Harris. Mudah-mudahan usaha kecil ini akan membuahkan hasil untuk tatapan generasi pada masa akan datang.

Program ini sebenarnya diilhamkan oleh Allahyarham Ayahanda Tuan Imam Haji Relay, bertujuan untuk mengumpulkan semua anak cucu cicit keluarga Habib Harris pada pertemuan hari raya. Setiap tahun, akan dipilih salah seorang daripada adik-beradik Allahyarham Ayahanda Tuan Imam Haji Relay untuk bersiap sedia di rumah masing-masing bagi melaksanakan aktiviti pertemuan tersebut. Walaupun sudah tujuh kali di adakan tetapi saya hanya berkesempatan mengikutinya sebanyak tiga kali, memandangkan setiap tahun berselang saya (sekeluarga) akan pulang berhari raya di rumah keluarga di Selangor.
Apa yang sangat menyentuh hati saya ketika pertama kali menghadirinya (kebetulan diadakan di rumah Ayahanda Allahyarham) ialah amanat dan pesanan Allahyarham kepada semua yang hadir. Ia bukan pertemuan biasa antara sanak saudara, tetapi pertemuan yang penuh pengisian! Allahyarham menyentuh tentang kepentingan akademik anak-anak, dan yang saya ingat sehingga ke hari ini ialah beliau membicarakan tentang nilai moral dan cara menghargai jasa dan sumbangan orang lain dalam hidup kita!

Pak Jamil mempengerusikan majlis pada malam tersebut.  Oh... ya! Kali ini Pak Lijah dipilih untuk menjadi tuan rumah. jadi, majlis diadakan di perkarangan rumah Pak Lijah. Gambar di atas, Pak Jamil bersama Said (lupa apa nama Pak...), bertungkus lumus menjayakan majlis pada malam itu.

Gambar yang sempat saya rakam. Di bahagian hadapan, keluarga Pak Imah & Mak Imah. Duduk di belakang, anak menantu Pak Lin.

Keluarga Mak Nan.

Pak Tajul (bersongkok putih) di belakang duduk bersebelahan Azwan. Anak-anak Pak Farid, Pak Huda, dan menantu Mak Ajwa.

Keluarga Mak Kajub. Kuning di raja...

Mak Ris sama Siti & anak-anak. 

Keluarga Wak Nakri.

Yang di depan sekali ini Huda Naqiyah, anak sulung Pak Huda. Belakangnya itu si Acik, anak bongsu Mak Ajwa dan hujung sekali Hasna, menantu Mak Ajwa.

Bermaaf-maafan sesama ahli keluarga. Minta maaf, sebab entri saya ni bertabur sana-sini, terlupa hujung pangkal!

Ini Pak Huda (baju ungu), di belakangnya itu Beche Tarru (isteri kesayangannya he hehehe), sedang bermaaf-maafan dengan Pak Lin (baju coklat, membelakangkan kamera.

Syahdunya!

Ini Pak Lijah(baju ungu tua) tuan rumah pada kali ini.

Ini si kecil Muaz... sempat beraya di kampung sebelum balik Keningau.

Ini bapak si Muaz ya.... Pak Muaz kah?

Oh! Farid dapat hamper! Waktu itu saya memang sudah tak dengar apa-apa sebab dah mimpi ke bulan. Gambar ini dirakam oleh Fuad. Katanya Farid dapat hadiah kategori akademik. Gambar abangnya saja dia ambil, gambar orang lain tidak pulak!

Seperti yang saya katakan diawal tadi, tulisan saya ini lintang pukang. Sebenarnya banyak acara diadakan selain makan-makan (makanan dibawa oleh setiap ahli keluarga dan dikumpul bersama), ada acara teka berat durian (saya ikut tapi tak menang pun ha hahaha). Hadiah pun macam-macam juga. Kalau dah berkumpul ramai-ramai, tak lengkap rasanya kalau tak berdendang macam di bawah ini.....


Makin handsome bah (Pak Ijam) abang iparku ini.... sama Mak Ijam!

Jumpa lagi....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan